Sunday, December 20, 2009

Rehlah Mahabbah Singapore



Dah lama aku xmenaip kat blog ni..pasal raya haji hari 2 pun aku xcite lagi kan.bukan nye malas tapi line internet kt kuis ni kadang2 dpt kdg2 hampeh..lps aku publish crite aku psl sunyi sepi 2, keesokan hari line trus xdpt.Seminggu gak aku macam putus kaki xtau nak buat ape.pasal raya haji 2 nati aku crite smula.Ni aku nak criter pasal aku tour ke singapore hari 2.

18/12/09=1 muharram 1431

Lepas jumaat dlm kul 2.30 aku n bdk PERMAS (Persatuan Mahasiswa Syariah) berkumpul kat bulatan antarabangsa kuis.lepas stengah jam kitorang tggu bas kuis ready,kitorang pn bertolak .tapi ade sorang satu tetinggal,si aminil.die ni memang glamor ngan 'kelambatan' dlm smua hal.tp yg pelik nye die ni geng wataniah.aku rase la kalu malaysia perang, die la orang plg lambat kuar g perang hahahaha..

Pukul 5.30 kami brenti rehat n solat kat R&R(aku xigat katne hehe..).Lepas solat n makan2 ckit kami meneruskan perjalanan ke Larkin,johor. Time atas bas 2 xde aktiviti yang paling sesuai utk di lakukan selain membuat taik mata hehee..sedar2 dah sampai Larkin Terminal dalam kul8.30.kitorang siap2 brg n smayang jama' takdim.

Lepas solat 2 aku n shukri pegi tukar duit..aku tukar duit rm100 tapi dapt 40.50dolar je huhuhu.dalam hati aku ni cakap punye mahal duit singapore ni,duk sbelah m'sia je.tapi nak buat camne,dah lumrah semasa.lepas smua siap2 tkr duit kitorang pn naik bas ke imigresen m'sia.kat situ xde yg pelik tp kat imigresen s'pore kitorang jadi kalut ckit.yela nak masuk s'pore ni xleh bwk rokok n gula2 getah.ade bdk ni lak yg terbwk.tapi rokok kl kte dh bukak n dh guna sebatang dua bleh la nk lepas.kitorang pn btolak dengan bas yang di sediakan oleh ayah bdk kuis yg tggl kat s'pore ni (rafidah)

Smua dah settle kitorang pn berangkat ke masjid Datuk Daeng Ibrahim.masa dlm perjalanan 2 xnampak sgt pemandangan kat lua.almaklum la malam dlm kul11 lbh.sampai masjid Datuk Daeng Ibrahim kami di hidangkan teh o panas+roti.pas2 ape lagi,tido la dlm masjid 2 hehehe.

20/12/09=2muharram 1431

Pagi 2 kitorang bangun kul5.30,lps smayang kami siap2.hari ni kena pakai baju kemeja+tie(tie la plg aku rimas nk pakai).kul7 kami bertolak ke masjid istighfar.kami di sambut oleh ustaz kassim,pengurus masjid kawasan timur yg mempunyai 7 buah masjid.sebelum die mulakan sesi ceramah n pengerangan kami di hidangkan sejenis makann yg xpenah aku jmp.xde la plik sgt,sodap pn sodap hehehe..lepas 2 kami di beri taklimat megenai pengurusan masjis di s'pore.aku cukup kagum ngan pengurusan diorang ni.byk perbezaan ngan pengurusan masjid di m'sia.diorang punye pengurusan masjid lebih sistematik n mesra masyarakat.paling2 aku takjub cara diorang cari dana kewangan utk mengurus masjid.kl korang nak tau kene ty aku sendiri hehehe.

Abis je penerangan kat masjis Istighfar ni kami bertolak lak ke sebuah IPTS kat s'pore ni,Kolej az-zuhri.kat sni lak kami diberi maklumat mengenai kolej yg mempunyai
muqabalah(MOU) ngan kuis.klu korang taya aku kat area mn kolej 2 mmg aku xleh jwb sbb bkn aku yg bwk bas 2 hehee..abis je sembang2 kat az-zuhri kitorang turun ke level bwh bgn 2,ke PERGAS(persatuan Ulama' & guru2 agama singapore).kat sni kitorang sempat berjumpa ngan salah sorang ulama s'pore dan selaku pengerusi PERGAS.kat sni input da la jgk tp lbh kpd PERGAS.lps 2 ape lagi,kami dihidang makanan la ...

kami pn bersiap2 ke Al-Arqam iaitu tempat geng2 muaalaf,klu kat m'sia PERKIM la.kat cni xde aktiviti sbb diorang da buat ceramah.aku pn join tapi hampeh,diorang gne b.i lak huhuhu..penceramah lak omputis,dr. Abdullah Quick.mmg membuat mata aku ni layu la hahaha.bdk2 ni cakap topic die bincang 2 mmg best tapi bagi 2 same je hehee..sepatah dua je aku paham.last2 aku lentok gak atas kerusi dewan 2 hahaha..Sedar2 bdk ni kjt nk smayang hehe.

pas2 kami shopping di pasar yg mn kat c2 la tmpat brg2 orang2 islam byk.smua jenis pakaian untuk org Islam ada jual.mmg murah la tp bile convert ke duit m'sia mmg mahal la.cube korang pikir,aku n shukri minum cendol bodoh pn 1.50dolar.kalu kat m'sia mmg sah cendol cam2 kne maki jual dgn harga rm3.60..nak beli brg lain mmg sah mahal.aku n shukri jalan2 n ronde2 je..

Lepas 2 kami dibawa ke masjid as-asaqof.kat masjid ni ade la kedai2 jual cenderamata.budak2 ni ape lagi..memborong abis2an la. mane tak nye brg bleh lthn la murah dari tempat laen.aku pn xlepas pluang ni hehee.lepas 2 kami pn berangkat ke masjid makam Habib Noh.kat situ kami solat n makan.kat masjid ni ade makam seorang ulama' dulu2,dgr kate keturunan nabi gak tp aku kurang pasti la salasilah die 2.

bile smua dh siap kami pn berangkat balik ma'sia jam 8.30 mlm

Ni masa brenti kat R&R
Posing kat imigresen m'sia
Time lepas subuh di masjid Datuk Daeng Ibrahim. Aku n Shukri
Ni la makanan yg aku ckp(bihun+kuah kacang)
Bersama ngan ustaz Kassim kat depan masjid Istighfar
Time dgr ceramah kat Kolej Az-Zuhri
Aku dan Syafiq Akmal(pengarah program n ketua PERMAS)
Bersama-sama pengerusi PERGAS
Ni kat Al-Arqam
HA time ni la aku tido.masa dr. Abdullah Quick ceramah
Pasar Orang Islam kat s'pore

Makam Habib Noh

No comments:

Powered by bomb mp3 search engine
Powered by Bomb Mp3 Music Player